سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

شروع به کار ربات ملکه در ایستگاه فضایی بین‌المللی

ربات ملکه، مکعب شکل است اما با ربات Borg فرق دارد. آیا از Star Trek هیچ درسی نگرفتیم؟ پس از آنکه ربات‌های گروه Borg دردسرهای زیادی را برای کاپیتان و خدمه پرواز فضایی ایجاد کردند، گمان می‌شد که ناسا دیگر تمایلی به استفاده از این دسته ربات‌ها نداشته باشد و یا دست کم اسامی همانند ملکه و یا کندو را برای آن‌ها انتخاب نکند. جالب است اگر بدانید که هم‌اکنون ربات ملکه، در ایستگاه بین‌المللی فضایی شروع به کار کرده است و عضوی از ربات‌های خانواده کندو است.

اما جای نگرانی نیست. این گروه از ربات‌ها، شامل سه ربات شناور معکب شکل است که قصد دارند در انجام تحقیقات و آزمایشات در مدار کره زمین به فضانوردان کمک کنند. دو ربات این گروه که با نام‌های Honey و Bumble شناخته می‌شوند، تا همین چند روز پیش در حال فعالیت بودند. روز سه‌شنبه، ناسا اعلام کرد که فضانورد Shane Kimbrough، ربات ملکه را از درون جعبه بیرون آورده و آن را برای شروع فعالیت‌اش وارسی و آماده کرده است.

بدین ترتیب، ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اولین بار پس از سفر فضایی در سال ۲۰۱۹ است که ربات ملکه از خواب بیدار می‌شود! واقعا عالی است.» در همین راستا، یک تیم زمینی با هدف اطمینان از نحوه عملکرد ملکه و جهت‌یابی صحیح در اطراف ایستگاه فضایی، آن را در مراحل اولیه کنترل خواهد کرد.

این ربات‌ها از فن‌های الکتریکی، دوربین‌ها و حسگر‌ها برای حرکت و جهت‌یابی در شرایط گرانش ناچیز استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به یک پایگاه انرژی متصل شوند تا در صورت نیاز باتری خود را شارژ کنند. علاوه بر این‌، ربات‌های ملکه و Astrobees قادر هستند تا کارهایی مانند حمل بار را با یکدیگر انجام دهند. آن‌ها همچنین، ربات‌هایی انعطاف‌پذیری هستند. بدین معنا که دانشمندان می‌توانند آن‌ها را از سطح زمین هدایت کنند. ربات‌ها قابلیت عکس‌برداری فضانوردان در طول روز را نیز دارند. دانشمندان امیدوارند که ربات‌ها در آینده بتوانند نظارت و نگهداری از فضاپیما یا سیستم‌های ایستگاه فضایی را نیز به عهده بگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا