سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: ارزهای دیجیتال شامل مالیات می‌شوند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه، احتمالاً در آینده ارزهای دیجیتال مشمول مالیات خواهند شد، اما باید نظرات دولت هم در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد، از تلاش مجلس شورای اسلامی برای قانون‌مندسازی این روند خبر داد.

«غلامرضا مرحبا» تاکید کرده اگر فعالیت در بخش رمزارزها قانونمند شود، مشخص می‌شود فردی که می‌کوشد تا رمزارز تولید کند، مجوز خود را از چه ارگانی دریافت کرده است. او همچنین با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم این فعالیت به سمت زیرزمینی شدن حرکت کند و باید مبدأ تولید و مقصد آن تحت نظارت دولت باشد، گفت: «فعالیت در بخش رمزارزها فعالیت ارزشمندی است و باید در این زمینه مالیات پرداخت شود.»

او با شاره به طرح مجلس به منظور کنترل بر رمزارزها گفت: «در این طرح می کوشیم تا مشخص شود فردی که قصد دارد در این بخش فعالیت کند از کجا باید مجوز لازمه را دریافت کند و نهایتاً چه ارگانی باید نسبت به فعالیت انجام شده نظارت داشته باشد. بنابراین، اینها همه مواردی است که ما دوست داریم روشن و شفاف شود.»

عدم پرداخت مالیات آسیب زاست

به اعتقاد مرحبا فعالیت رمزارزها اگر غیر از این باشد، این فعالیت آسیب‌زا خواهد بود و به اقتصاد و مردم صدمه خواهد زد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه دریافت مالیات از این بخش حتماً محتمل است و این مسئله طبیعی است، گفت: «وقتی که فردی یک اقدام و فعالیت تجاری را در کشور انجام می‌دهد و از آن فعالیت درآمد کسب می‌کند باید حق و حقوق دولت را در این بخش بپردازد تا دولت از آن طریق هزینه‌های جاری خود را تأمین کند. رمزارز هم به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی به اعتقاد بنده باید مالیات قانونی خود را به دولت بپردازد تا دولت امنیت این فعالیت و مواردی از جمله انرژی این حوزه را تأمین کند.»

او همچینین در این باره گفت: «بنابراین موضوع مالیات از بخش رمزارزها هم باید در قوانین دیده شود. البته هنوز در مراحل ابتدایی این موضوع در مجلس هستیم و حتماً دولت هم در این زمینه نقطه‌نظراتی دارد که باید آنها هم دریافت شود و نهایتاً به یک نقطه‌نظر مشترک دست پیدا کنیم.»

تلاش جهانی برای دریافت مالیات از رمزارزها

دریافت مالیات از فعالان حوزه رمزارز فقط در ایران طرح نشده و دولت‌ها در اغلب کشورها یا به طوری کلی با این فعالیت مخالفت می‌کنند، یا مانند آمریکا در تلاش برای وضع قوانین مالیاتی درباره درآمدهای حاصل از رمزارز هستند. حالا باید دید سیستم قانون‌گذاری و دولت ایران درباره قوانین مربوط به مالیات رمرزارها در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت.

این موضوع در حالی است که ۹ اگوست، امسال نیز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، با اشاره به ضرورت بررسی طرح اخذ مالیات از رمزارزها در سنا و کنگره اعلام کرد، این کار در رسیدن به تعادل در نظام مالیاتی مفید خواهد بود. «اندرو بیتس» در عین حال افزود که کاخ سفید نگرانی برخی قانون گذاران در خصوص اعطای معافیت های مالیاتی به برخی فعالان حوزه رمزارزها را درک می کند.

رمزارز و سایر ارزها در برابر قانون یکسانند؟

در این بین این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که نمایندگان مجلس ۲۹ اردیبهشت سال گذشته، طرحی را تصویب کردند که بر مبنای آن احکام و مقررات مربوط به قاچاق ارز در مورد رمزارزها نیز اجرایی می‌شود. این برای اولین بار است که در ایران قانونی تصویب می‌شود که کریپتوکارنسی یا رمزارزها را در ردیف ارزهای معمولی می‌داند.

نمایندگان مجلس در بررسی لایحه «اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز»، رمزارزها را به عنوان ارز واقعی شناختند که براین اساس تمامی احکام و مقررات مربوط به قاچاق ارز در مورد رمزارزها نیز اجرایی می‌شود. حال در شرایطی که مجلس بیشتر از یک سال قبل رمزرازها را در بخشی از قوانین با سایر ارزها یکسان دانست باید دید درباره روند مالیات چه تصمیمی خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا