سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

گلکسی واچ ۴ سامسونگ درصد چربی بدن را اندازه گیری می‌کند

گلکسی واچ ۴ سامسونگ که به تازگی معرفی شد از ویژگی بهره می‌برد که می‌تواند درصد چربی بدن و توده عضلانی را اندازه گیری کند. با این وجود سامسونگ جدیدترین شرکت فناوری محسوب می‌شود که مانند آمازون ویژگی‌‌های این چنینی را در دستگاه‌های پوشیدنی خود ارائه کرده است.

به گفته سامسونگ ابزار جدید اندازه‌گیری ترکیب بدن واچ ۴ به کاربران این امکان را می‌دهد تا حجم ماهیچه‌های اسکلتی، میزان سوخت‌وساز پایه (BMR یا میزان انرژی مورد استفاده بدن در حالت استراحت)، میزان آب بدن و چربی بدن را از طریق مچ دست خود در کمتر از ۱۵ ثانیه اندازه‌گیری کنند.

گلکسی واچ ۴ ترکیب بدن را با استفاده از تکنیکی به نام آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA) اندازه‌گیری می‌کند که به موجب آن، جریان الکتریکی ضعیفی را به بدن ارسال کرده، سپس سیگنال ارسال شده در بافتی که درصد آب بیشتری دارد حرکت می‌‌کند و میزان آب موجود در بافت را پایش می‌کند. با توجه به اینکه میزان آب چربی بدن نسبت به ماهیچه‌ کمتر است، این تکنیک می‌تواند میزان چربی موجود در بدن فرد را نیز تخمین بزند.

گلکسی واچ ۴
سامسونگ برای قرار دادن سنسورهای اندازه‌گیری در پشت ساعت، طراحی آن‌ را کوچک کرده است

باید به این نکته توجه کرد که جریان الکتریکی کوچکی که در طول اندازه‌گیری BIA به بدن کاربران ارسال می‌شود، می‌تواند بر ضربان‌ساز‌ها تاثیر بگذارد. به همین دلیل، در صورت داشتن ضربان‌ساز یا هر وسیله پزشکی داخلی دیگری، نباید از ساعت‌های هوشمند برای اندازه‌گیری ترکیب بدن خود استفاده کنید. همچنین هیچ مدرکی درباره خطرناک‌بودن این روش برای زنان باردار وجود ندارد و نتایج اندازه‌گیری کاربرانی که کمتر از ۲۰ سال سن دارند، ممکن است نادرست باشد.

اکثر دستگاه‌های موجود در بازار که از BIA برای ارزیابی ترکیبات بدن استفاده می‌کنند، جریان را از طریق کف پا (مانند ترازوی هوشمند) یا از طریق کف دست ارسال می‌کنند اما سامسونگ برای قرار دادن سنسورها در پشت ساعت خود آن‌ها را کوچک کرده است.

گلکسی واچ ۴
سایر دستگاه‌های BIA مانند ترازوهای هوشمند، از الکترودهای بزرگتر استفاده می‌کنند

هرچند در این روش می‌توان میزان چربی بدن را نیز تخمین زد، اما باید به چند نکته توجه کرد. طبق گفته یک دانشمند بین میزان آب بدن و چربی نسبت کامل یک به یک وجود ندارد و میزان آب بدن در طول زمان تغییر می‌کند. برای مثال ورزش کردن یا نوشیدن آب زیاد می‌تواند روی این میزان تاثیرگذار باشید. همچنین اگر اندازه‌گیری بلافاصله پس از نوشیدن دو لیوان آب انجام شود، میزان چربی بدن بیش از حد ارزیابی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا