سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

داچیا جاگر معرفی شد؛ ترکیبی کاربردی از استیشن، مینی‌ون و شاسی‌بلند

داچیا از یک خودروی جدید با نام جاگر (Jogger) رونمایی کرد. این خودرو در واقع ترکیبی از قابلیت‌ها و نقاط قوت مدل‌های استیشن، مینی‌ون و شاسی‌بلند بوده و در آن بیش از هر چیز بر کارایی و جان‌سختی تاکید شده است. جاگر در دو نسخه ۵ و ۷ نفره و همچنین با پیشرانه‌های تک و دوگانه‌سوز تولید می‌شود و قرار است در نمایشگاه خودروی مونیخ در معرض دید عموم قرار بگیرد.

با ۴,۵۴۷ میلیمتر طول، ۱,۷۸۴ میلیمتر عرض، ۱,۶۳۲ میلیمتر ارتفاع، ۲۰۰ میلیمتر ارتفاع از سطح زمین و ۲,۸۹۷ میلیمتر فاصله محوری، جاگر بزرگ‌ترین خودروی ساخت شرکت داچیا محسوب می‌شود. این مدل چندمنظوره بر مبنای پلتفرم طویل‌تر شده CMF-B توسعه پیدا کرده است. پیش از این ساندرو، ساندرو استپ‌وی و لوگان بر مبنای این پلتفرم ساخته شده‌اند.

از نظر طراحی، جاگر در نمای روبرو شباهت فراوانی به ساندرو استپ‌وی داشته و بسیاری از قطعات آنها مشترک هستند، طوری که از دماغه تا ستون B گویی کپی پیست شده است! اما از ستون B به بعد شاهد یک بازطراحی کامل هستیم. در نمای عقب به نظر می‌رسد طراحان داچیا نگاهی دقیق به محصولات لوو داشته‌اند، چرا که چراغ‌های این خودرو استیشن‌ها و شاسی‌بلندهای برند سوئدی را در ذهن تداعی می‌کنند!

جهت دسترسی راحت به قسمت بار، درب عقب کاملا بزرگ ساخته شده؛ ضمن اینکه برای فراهم شدن امکان حمل بار بیشتر، روی سقف نیز باربند ماژولی وجود دارد. این باربند هم بصورت افقی و هم بصورت عمودی قابل تنظیم بوده و می‌تواند تا ۸۰ کیلوگرم بار را تحمل کند.

نسخه‌ای که تصاویر آن ضمیمه این مطلب شده، به تریم Extreme تعلق دارد. قطعات مشکی بدنه، سینی محافظ خاکستری، نوارهای مخصوص درها و نشان Extreme در برخی قسمت‌ها از جمله مشخصات این تریم هستند. این نسخه در ۵ رنگ مشکی، دو طیف خاکستری، سفید یخچالی و قهوه‌ای به فروش خواهد رسید.

در داخل کابین، فضای گسترده و سخاوتمندانه بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند و حتی در نسخه ۷ نفره تمامی سرنشینان از این لحاظ احساس رضایت خواهند کرد. در این نسخه بسته به وضعیت صندلی‌ها، فضای بار بین ۱۶۰ و ۲۰۱۳ لیتر متغیر است. این رقم در نسخه ۵ نفره بین ۷۰۸ الی ۸۴۲ لیتر اعلام شده؛ حداکثر فضای موجود هم در نسخه ۵ نفره و با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب حاصل می‌شود که میزان آن برابر با ۱۸۱۹ لیتر است. محفظه‌های مختلف موجود در کابین هم در مجموع ۲۴ لیتر حجم دارند.

داشبورد جاگر کاملا آشنا دیده می‌شود، زیرا گویی از ساندرو به امانت گرفته شده است. در مدل پایه خبری از نمایشگر سیستم اینفوتینمنت نیست و بجای آن یک نگهدارنده تلفن همراه نصب شده؛ در تریم‌های رده‌بالا یک نمایشگر ۸ اینچی وظیفه برقراری ارتباط راننده با سیستم اینفوتینمنت را بر عهده دارد.

در تریم پرچمدار Media Nav، سیستم اینفوتینمنت جاگر از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم پشتیبانی نموده و به مسیریاب نیز مجهز است. سیستم صوتی با شش اسپیکر و دو پورت USB از دیگر مشخصات این نسخه هستند. امکانات دیگری مثل صندلی‌های گرم‌شونده، سیستم تهویه مطبوع با نمایشگر دیجیتال، برف‌پاکن خودکار و ترمز دستی به عنوان آپشن ارائه شده‌اند.

در بخش ایمنی محصول چند رگه رومانیایی‌ها با شش ایربگ و طیف متنوعی از سیستم‌های کمکی راننده قابل انتخاب است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از ترمز اضطراری خودکار، اخطار نقاط کور، دستیار پارک، دستیار حرکت در سراشیبی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت.

داچیا جاگر با چند نوع پیشرانه وارد بازار می‌شود که موتور سه سیلندر جدید ۱.۰ TCe 110 یکی از آنهاست. این موتور توربوشارژ توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و گیربکس ۶ سرعته دستی نیروی تولیدی آن را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند.

در کنار موتورهای بنزینی، جاگر با موتور ۱.۰ TCe 100 دوگانه‌سوز LPG نیز عرضه خواهد شد. این موتور سه سیلندر با سوخت گاز ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به لطف باک ۴۰ لیتری و مخزن ۵۰ لیتری LPG و همچنین مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر، مدل مجهز به این موتور می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد پشت سر بگذارد.

به گفته داچیا نسخه هیبریدی جاگر هم در سال ۲۰۲۳ از راه خواهد رسید تا به ارزان‌قیمت‌ترین مدل ۷ نفره هیبریدی تبدیل شود. این مدل اولین خودروی هیبریدی داچیا و دومین مدل برقی‌شده کمپانی پس از اسپرینگ لقب خواهد گرفت. در تولید این مدل از تکنولوژی هیبریدی گروه رنو استفاده می‌شود و موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، دو موتور برقی، گیربکس خودکار و باتری ۱.۲ کیلووات ساعتی ۲۳۰ ولتی از مشخصات آن خواهند بود.

آنطور که اعلام شده، ثبت سفارش مشتریان داچیا جاگر از نوامبر امسال آغاز می‌شود. روند تحویل سفارشات هم از فصل اول ۲۰۲۲ شروع خواهد شد. در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، اما نشریه Carwow انگلستان برای مدل پایه داچیا جاگر قیمتی در حدود ۱۳ هزار پوند پیش‌بینی کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا