سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

فضاپیمای BepiColombo اولین تصویر نزدیک از عطارد را به زمین مخابره کرد

مدارگرد دوگانه اروپا و ژاپن که با نام مشترک «BepiColombo» شناخته می‌شود اخیرا از فاصله تقریبا ۲۰۰ کیلومتری عطارد عبور کرده و نخستین تصویر خود از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید را تهیه کرده است.

مدارگرد «بپی‌کلمبو» در حین گردش به دور داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی اولین تصویر عطارد را ثبت کرده و به زمین فرستاده است. این تصویر نیم‌کره شمالی عطارد و شماری از دهانه‌های روی آن از جمله دهانه‌های انفجار آتشفشانی را نشان می‌دهد. البته در این تصویر آنتن و مغناطیس‌سنج بپی‌کلمبو هم دیده می‌شود.

پرواز این هفته بپی‌کلمبو به دور عطارد اولین پرواز از شش پروازی است که این فضاپیما به دور این سیاره انجام خواهد داد. «السا مونتاگنون»، مدیر عملیات این فضاپیما در یک بیانیه خبری از سوی آژانس فضایی اروپا گفت: «پرواز نزدیک بپی‌کلمبو از نقطه نظر خود فضاپیما بی‌نقص بود. دیدن سیاره‌ای که هدف ماموریت‌مان بود بسیار شگفت‌انگیز است.»

«دیوید راتری»، رئیس گروه کاوش‌های سطحی عطارد در آژانس فضایی اروپا می‌گوید: «این تصویر من را برای مطالعه روی داده‌هایی که بعدا از حضور کاوشگر در مدار عطارد به دست خواهد آمد، مشتاق‌تر می‌کند. چون قبلا اطلاعات زیادی درباره این سیاره به دست نیاورده‌ایم.»

گردش بعدی به دور سیاره عطارد ژوئن سال آینده انجام خواهد داشت. در ادامه چهار پرواز دیگر در ژوئن ۲۰۲۳، سپتامبر ۲۰۲۴، دسامبر ۲۰۲۴ و ژانویه ۲۰۲۵ صورت می‌گیرد. اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، بپی‌کلمبو در انتهای سال ۲۰۲۵ سرعت خود را آن‌قدر کاهش می‌دهد تا وارد مدار عطارد شود.

سپس دو مدارگرد این ماموریت فاز علمی عملیات خود را آغاز می‌کنند. طی این دو ماموریت قرار است درباره فرآیندهای سطحی، ترکیبات و میدان مغناطیسی عطارد مطالعه انجام شود.

ماموریت حاضر در سال ۲۰۱۸ به‌صورت مشترک توسط آژانس فضایی اروپا و ژاپن آغاز شد. این فضاپیما تاکنون یکبار از کنار زمین و دو بار از کنار سیاره زهره عبور کرده تا به کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی برسد. عطارد به جز زمین تنها سیاره سنگی است که به دور خورشید می‌چرخد و میدان مغناطیسی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا