سرور مجازی
فضای مجازی

گفتگو با یک تولیدکننده| ورود 1.3 میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق به کشور به صورت ته لنجی/ لوازم خانگی ایرانی صادراتی شد

– اخبار اقتصادی –

حسین فتاحی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به دستور اخیر مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی کره جنوبی به کشور ، اظهار داشت: این تصمیم بسیار به موقع و‌ مدبرانه بود، چرا که در سال 92 وقتی که سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی که سرمایه گذاران خصوصی هستند برای تداوم و توان بخشیدن به تولید شروع به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف لوازم خانگی کردند.

وی افزود: صنعت لوازم خانگی یه صنعت ریشه دار است به همین دلیل وقتی که در سال 92 مورد تقویت قرار گرفت توان رقابتی آن افزایش پیدا کرد. به نحوی که در سال 97 وقتی که دولت وقت اعلام کرد واردات محصولات تمام شده ممنوع است تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی توانستند نیاز مصرف کنندگان کشور را برآورده کنند.

این تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه پیش از سال 97 با وجود برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی سهم به سزایی از بازار داخلی در اختیار برندهای داخلی بود و‌همچنین صادرات هم در همان مقطع انجام می شد، تصریح کرد: این موضوع نشان از آن دارد که که تولیدکننده ایرانی هم قدرت رقابت پذیری و صادرات داشته است. از سال 92 به بعد اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی به طرف تولید محصولات با گرید انرژی مناسب و همچنین دریافت استاندارد های بین المللی اقدام کردند که در نهایت بتوانند صادرات معتبرتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم بعد از رفع نیاز داخل، صادرات بیشتری را ثبت کنیم. در همین زمینه دستور اخیر رهبری هم باعث دلگرمی بیشتری برای تولیدکنندگان جهت سرمایه گذاری در این صنعت شده است.

وی در واکنش به موضوع انحصار در بخش لوازم خانگی گفت: اگر قیمت یخچال ایرانی را با یخچال خارجی مقایسه کنید خواهید دید که قیمت های آنها دو برابر محصولات داخلی است. البته برخی می گویند کیفیت محصولات خارجی بهتر از داخلی است که باید بگویم هر میزان هم کیفیت بالا باشد نباید قیمت های آنها نسبت به محصولات داخلی دوبرابر باشد.

فتاحی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان ایرانی حضور پررنگی در بازارهای صادراتی دارند و‌ همین موضوع نشان می دهد کیفیت محصول ایرانی چیزی از محصولات خارجی کم ندارد.

وی با اشاره به اینکه با دستور رهبری مسئولیت تولیدکنندگان سنگین تر شده است، افزود: به افرادی که می گویند بازار لوازم خانگی به سمت انحصار تولید کنندگان داخلی حرکت می کند باید بگویم مشاهده بازار نشان از سهم بالای کالاهای قاچاق در بخش لوازم خانگی دارد. به نوعی با وجود آنکه رسما اعلام شده واردات ممنوع است اما به صورت غیر رسمی کالا وارد کشور می شود.

به گفته این تولیدکننده لوازم خانگی، در ماه گذشته معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد که فقط به صورت ته لنجی یک میلیارد و 300 میلیون دلار لوازم خانگی وارد کشور شده است. بنابراین بازار فعلا در انحصار تولید کنندگان داخلی نیست و این کالاهای قاچاق هستند که در بازار جولان می دهند.

وی با تأکید بر اینکه تورم داخلی و گران شدن مواد ا‌ولیه به خاطر کرونا در سطح جهانی عاملی شده تا محصول نهایی گران تمام شود، گفت: در همین زمینه بهبود مستمر و بهره وری و صفر کردن ضایعات به همراه بالا بردن کیفیت را در دستور کار خود قرار داده ایم تا بتوانیم مقداری از تورم و گرانی را در محصولات جبران کنیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا