سرور مجازی
اخبار آی تی

دلایل افت یادگیری در شرایط آموزش‌های مجازی دوران کرونا

مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه یادگیری از طریق تعامل جمعی بهترین شیوه‌ مؤثر در ارتقاء مهارت های فردی، اجتماعی و آموزش کودکان و نوجوانان است، افزود: بی تردید تعامل با همسالان یکی از موثرترین راهکارهای ارتقای یادگیری در کودکان و نوجوانان است که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا این روش از چرخه آموزش خارج شده و جای تعجب نیست که روند یادگیری به ویژه در کودکان به کندی پیش رود.

وی با بیان اینکه در شیوه‌های نوین آموزشی تاکید بر اهمیت فعالیت‌های گروهی است و اثربخشی آن در پژوهش‌های علمی متعدد به اثبات رسیده است، خاطر نشان کرد: درک اهمیت کار گروهی و هم افزایی که در اثر تعامل انسان‌ها پدید می‌آید، آسان است؛ چرا که هر فردی دارای توانایی‌ها و استعدادهای خاصی است که ناشی از تعامل عوامل متعددی از جمله وراثت و آموزش‌های دریافتی متعدد است و طبیعی است که تعامل دو انسان موجب هم افزایی خواهد شد و به همین ترتیب، تعامل بیشتر میان انسان‌ها می‌تواند بر تسریع فرآیند یادگیری تاثیر شگرفی بگذارد.

داودوندی اضافه کرد: افت یادگیری دانش آموزان در دوران شیوع کرونا را باید درک کرد، ولی این موضوع نباید توجیهی بر عدم تلاش و یا کم کاری والدین و مربیان در امر یادگیری کودکان و دانش‌آموزان شود، بلکه آنها باید تلاش کنند که با روش‌های مختلف، شرایط تعامل جمعی را برای کودکان و نوجوانان مهیا کنند.

این متخصص حوزه مشاوره ادامه داد: به طور نمونه در زمینه آموزش می‌توان سامانه‌هایی را با نظارت و تایید والدین طراحی کرد که دانش‌آموزان به صورت گروهی به حل مساله بپردازند و به یکدیگر در امر یادگیری کمک کنند، علاوه بر آن تالارهای گفت‌وگو و "ویکی‌ها" در سامانه‌های مدیریت یادگیری می‌توانند ابزارهای مناسبی برای تشویق به یادگیری جمعی باشند. اینکه معلمان فایل صوتی تهیه کنند و دانش آموزان فقط شنونده باشند و یا نهایتا پاسخ سوالات ارائه شود، توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: برقراری پیوند بین منابع اطلاعات و افراد و تضعیف یا حذف اطلاعات نامناسب روشی مفید است، ولی لازمه‌ اجرای این امر و تحقق آن، تمرکز بر محتوای مطالب است که خود نیاز به سازماندهی و مدیریت دارد. انجام این فرآیند را می‌توان از طریق طراحی سامانه‌هایی فراهم آورد که با دقت، برنامه‌ریزی، مدیریت، پایش و ارزیابی شوند و دانش‌آموزان نیز می‌توانند در تقویت و توسعه‌ این سامانه‌ها مشارکت داشته باشند و مطالبی که آنها تهیه می‌کنند، پس از وارسی سردبیر، بر روی سامانه قرار گیرد.

این روانشناس اضافه کرد: در حال حاضر کتاب‌های درسی موجود با توجه به سرعت توسعه اطلاعات و دانش در صحنه‌ علم و فناوری نمی‌تواند پاسخگو باشد و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند این نقیصه را جبران کنند و دانش‌آموزان را با آخرین یافته‌های علمی آشنا کنند.

داودوندی خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهمی که می بایست مورد توجه قرار گیرد، آن است که اگر دانش‌آموز نگرش مثبتی به یادگیری داشته باشد، فرایند یادگیری را با انگیزه‌ درونی خود دنبال می‌کند، در غیر این صورت، یادگیری برای او امری تحمیلی خواهد بود؛ از این رو توصیه می‌شود برای تعطیلات تابستانی دانش آموزان فضایی تعاملی همراه با تقویت انگیزه یادگیری به طور همزمان فراهم شود تا تاثیر محدودیت‌های کرونایی در یادگیری آنها کمتر شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا