سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

محققان نوع جدیدی «شیشه نشکن» با ساختاری متفاوت توسعه دادند

محققان «دانشگاه مک‌گیل» با الهام گرفتن از لایه‌های داخلی صدف نرم‌تنان، موفق شدند سخت‌ترین و مستحکم‌ترین شیشه شناخته شده را بسازند که هنگام ضربه زدن به آن خرد نمی‌شود و بیشتر شبیه پلاستیک عمل می‌کند.

ماده ساخته شده توسط دانشمندان، زمانی که از نظر تجاری قابل استفاده باشد، می‌تواند برای بهبود نمایشگر موبایل‌ها و موارد زیاد دیگری در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. دانشمندان برای ساخت این شیشه از طبیعت و ماده‌ای الهام گرفتند که «مادر مروارید» نامیده می‌شود و در لایه پوسته داخلی برخی نرم‌تنان می‌توان آن را پیدا کرد.

«آلن ارلیچر»، دانشیار گروه مهندسی زیستی دانشگاه مک‌گیل در این رابطه می‌گوید:

«طبیعت استاد طراحی است. مطالعه ساختار مواد بیولوژیکی و همچنین درک چگونگی کار آن‌ها الهام‌بخش و در برخی موارد ایده ساخت مواد جدید است.»

دانشمندان با بررسی دقیق معماری مادر مروارید توانستند آن را با استفاده از تکه‌های شیشه و اکریلیک، آن را در شیشه شبیه‌سازی کنند. در ادامه، این ساختار یک ماده فوق‌العاده قوی و در عین حال مات به وجود آورد که از لحاظ تئوری می‌تواند به صورت انبوه، ارزان و سریع تولید شود.

در حال حاضر، تنها راه برای مقاوم‌تر کردن شیشه، باز پخت کردن یا چندلایه کردن آن است. در حالی که این روش‌ها می‌توانند استحکام شیشه را تقویت کنند، فرآیند پرهزینه‌ای دارد. ارلیچر در ادامه عنوان می‌کند:

«تاکنون بین قدرت، استحکام و شفافیت بالا نوعی توازن وجود داشته است. اما ماده جدید ما نه تنها سه برابر قوی‌تر از شیشه معمولی است، بلکه بیش از پنج برابر در برابر شکستن مقاوم‌تر است.»

ظاهرا در دوران امپراتوری روم و «تیبریوس یولیوس» نیز نوعی شیشه منعطف وجود داشته است. طبق روایات تاریخی، هنگامی که این ظرف از نظر استحکام مورد آزمایش قرار گرفت، بیشتر از آنکه خرد شود، دچار خراش شده است. با این وجود، تیبریوس مخترع آن را اعدام کرد، زیرا نگران بود که این شیشه ارزش بیشتری نسبت به طلا و نقره داشته باشد و آن‌ها را بی‌ارزش کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا