سرور مجازی
فضای مجازی

روشی برای جلوگیری از یخ زدن بال‌های هواپیما که توسط متخصص ایرانی ابداع شد

عاری از یخ نگه داشتن بال‌های هواپیما برای حفظ ایمنی پرواز بسیار مهم است. محلول‌های یخ زدای دارای مواد شیمیایی سنگین که قبل از برخاستن روی هواپیما اسپری می‌شوند، می‌توانند سطح بال را تمیز و قابل استفاده نگه دارند، اما این کار برای محیط زیست مضر است. مهندس ایرانی دانشگاه هیوستون راه‌حل جدیدی ارائه کرده که مبتنی بر اسپری کردن ماده‌ای جدید و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از سایر مواد پیشرفته است.

کاستی‌های روش‌های فعلی یخ‌زدایی از سطوح، بسیاری از محققین را به سمت یافتن راه‌حل‌های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست سوق داده است. تا به حال استفاده از گرما برای ذوب یخ‌ها، استفاده از پوشش‌های گرافن ویژه، سیستم‌های خورشیدی یا حتی بتن برق‌دار برای باند فرودگاه‌ها متداول بوده است.

رویکرد مهندسین دانشگاه هیوستون بر بررسی نحوه جدا شدن اجسام جامد از سطوح متمرکز است. این فرآیند با اعمال نیرو و در نتیجه ایجاد ترک در سطح مشترک بال و یخ هدایت می‌شود. این شکستگی‌ها ممکن است در ابتدا کوچک باشند، اما تا زمانی که سطح از فشار یخ رها شود به رشد خود ادامه می‌دهند.

این ماده ناهمگن، با یک ترکیب مکانیکی و شیمیایی متفاوت که به دقت مهندسی شده، تشکیل ترک را در سطح مشترک آغاز کند، انرژی را به سمت آن‌ها هدایت کند و رشد ترک‌ها را تسریع کند. این بدان معنی است که یخ دیگر به سطوح نمی‌چسبد.

نقص مواد مشابه ضدیخ این است که دوام محدود مانع از کاربرد گسترده آن‌ها شده است. اما این ماده جدید ۱۰۰ برابر قوی‌تر از هر ماده دیگری است و در آزمایش‌های انجام شده بر روی بوئینگ در شرایط برفی، این ماده از پوشش‌های پیشرفته هوافضا بهتر عمل می‌کند.

هادی قاسمی سرپرست این مطالعه گفت: «چالش اصلی برای تولید مواد یخ‌زدا، یافتن موادی با چسبندگی کم و دوام خوب است که این بار بر چالش مذکور غلبه شده است.»

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا