سرور مجازی
فضای مجازی

تامین مالی دانش بنیانها از سرمایه‌های خرد در فرابورس

– اخبار اقتصادی –

نجم الدین مدنیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که تا چند سال گذشته اختلاف بین شرکت های استارت آپی و شرکت های تولیدی بسیار زیاد بود، گفت: با این وجود بانک‌ها تا زمانی که این شرکت ها نسبتا ناشناخته بودند به آنها پول نمی‌دادند. به همین جهت شرکت‌های استارت آپی برای تامین نقدینگی مورد نیاز سرمایه در گردش و اجرای پروژه های جدید خود فقط یک راه حل داشتند که این راه حل روی آوردن به سرمایه‌گذاران خصوصی بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که با این اتفاق سرمایه گذاران خصوصی از یک سود خیلی خوب بهره مند شدند، افزود: از این سرمایه گذاران غالبا به عنوان فرشتگان تجارت (business angels) یاد می شود. این فرشتگان سالانه (سال 2015) در انگلستان در حدود 850 میلیون پوند در این نوع کسب و کارها سرمایه گذاری کردند. فرشتگان تجارت در امریکا هم بیش از 24 میلیارد دلار در این نوع کسب و کارها سرمایه گذاری کردند و از سود متوسط سالانه 22 درصد بهره مند شدند و این فرصت های جذاب را به دست آورند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 2013 ارزش شرکت باسابقه کوکاکولا 320 میلیون پوند بود؛ درحالی‌که همان زمان ارزش توییتر به عنوان یک شرکت جدید التأسیس 13 میلیارد دلار برآورد و مدتی بعد از آن واتس آپ 19 میلیارد دلار ارزشگذاری شد.

بازگشت شاخص بورس به ارتفاع 1.3 میلیون واحد

مدیر سکوی تامین‌مالی جمعی هم‌آفرین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک اذعان داشت: تجربه جهانی نشان می‌دهد بدون اغراق سرمایه‌گذاری در این شرکت ها و تماشای رشد (سودآوری آنها) هیجان انگیز، چالش برانگیز(همراه با ریسک)و بسیار ارزشمند است که به کمک سرمایه گذاری های خصوصی و تامین مالی جمعی این اتفاق هیجان انگیز برای سرمایه گذارن رقم می خورد.

وی در خصوص تجربه کشورمان در این زمینه، با بیان این که در ایران نیز شرکت هایی هستند که با مجوز از فرابورس تامین مالی جمعی را انجام می‌دهند، گفت: از این طریق شرکت های دانش بنیان در کنار سایر شرکت های کوچک و متوسط راه جدیدی برای تامین سرمایه مورد نیاز خود از صدها یا حتی هزاران نفر پیدا کرده‌اند.

مدنیان یادآور شد: در تامین مالی جمعی سرمایه گذاران در مقابل سرمایه خود سهمی از(طرح) شرکت را درست مانند فرشتگان تجارت به دست می آورند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا